29. Międzynarodowe Targi Wyposażenia Hoteli i Gastronomii HORECA® oraz 20. Targi Artykułów Spożywczych i Napojów dla Gastronomii...
POLAGRA 2022 to ajważniejsze wydarzenie branży spożywczej i sektora HoReCa rozpocznie się 26 września i potrwa trzy dni. Podobnie jak w...
System kategoryzacji hoteli ma za zadanie ujednolicenia standardów, jakich może spodziewać się gość w danym hotelu. System gwiazdek jest odzwierciedleniem spełniania przez obiekt wymogów w zakresie wielu różnych kryteriów. Określają one standard i wyposażenie pokoi, funkcjonowanie restauracji i barów, dostępność do usług dodatkowych, a także szeregu wielu innych czynników. Im więcej gwiazdek posiada dany obiekt hotelowy, tym wyższy standard usług proponuje.
Hotel to obiekt wchodzący w skład infrastruktury turystycznej, świadczący odpłatnie usługi noclegowe (przede wszystkim krótkookresowe). W myśl polskich standardów, hotele muszą dysponować liczbą co najmniej 10 pokoi, w większości jedno- i dwuosobowych. Jednocześnie powinny oferować szeroki zakres usług związanych z pobytem turystów. Ze względu na wiele czynników (mi.in. standard usług, lokalizację czy wyposażenie), hotelom przyznawane są kategorie (tzw. "gwiazdki"). W Polsce, decyzje o zaszeregowaniu hotelu do odpowiedniej kategorii, wydaje Marszałek Województwa(art.38 ustawy o usługach turystycznych). Kontrolę spełniania odpowiednich standardów przez hotel, wojewoda powierza komisji składającej się z jego przedstawicieli, specjalistów z zakresu hotelarstwa oraz przedstawicieli innych służb (m.in. Państwowej Straży Pożarnej czy Państwowej Inspekcji Sanitarnej).
Pewnie nie raz zastanawialiście sie dlaczego hotel, w którym przebywaliście ma przypisane cztery czy nawet pięć gwiazdek? Zwiedzając świat natrafiacie na mnóstwo różnych hoteli, wszystkie mają podobną ilość gwiazdek lecz standard w wielu przypadkach pozostawia wiele do życzenia. Jakie są zasady ich przyznawania? Czy wszędzie są jednolite, i kto je określa?
System kategoryzacji hoteli ma za zadanie ujednolicenia standardów, jakich może spodziewać się gość w danym hotelu. System gwiazdek jest odzwierciedleniem spełniania przez obiekt wymogów w zakresie wielu różnych kryteriów. Określają one standard i wyposażenie pokoi, funkcjonowanie restauracji i barów, dostępność do usług dodatkowych, a także szeregu wielu innych czynników. Im więcej gwiazdek posiada dany obiekt hotelowy, tym wyższy standard usług proponuje. Hotele o standardzie powyżej pięciu gwiazdek są w chwili obecnej rzadkością. Obiekty tego typu charakteryzują się znacznym wykroczeniem ponad ogólnie przyjęte standardy i oferują swoim gościom najbardziej ekskluzywne usługi i udogodnienia. Same hotele są przy tym niebywale atrakcyjne architektonicznie i wizualnie, bogato zdobione, wyposażone w najbardziej zaawansowane zdobycze techniki i umiejscowione w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach.
Ze względu na wiele czynników (mi.in. standard usług, lokalizację czy wyposażenie), hotelom przyznawane są kategorie (tzw. "gwiazdki"). Duże sieci czy konsorcja hotelowe, w oparciu o kategorie hotelowe, rozgraniczają marki swoich obiektów. W Polsce, decyzje o zaszeregowaniu hotelu do odpowiedniej kategorii, wydaje Marszałek Województwa (art.38 ustawy o usługach turystycznych). Kontrolę spełniania odpowiednich standardów przez hotel, wojewoda powierza komisji składającej się z jego przedstawicieli, specjalistów z zakresu hotelarstwa oraz przedstawicieli innych służb (m.in. Państwowej Straży Pożarnej czy Państwowej Inspekcji Sanitarnej).
Kategorie hoteli według ilości *:
Hotele tej kategorii muszą spełniać poniższe warunki. Najniższy standard świadczy o tym, że w pokojach musi znajdować się łóżko, szafa, szafka nocna i umywalka. Łazienka może być na zewnątrz pokoju. Nie jest wymagane posiadanie przez Hotel parkingu, czy też telewizorów w każdym pokoju. Obsługa hotelowa musi mieć wykształcenie min. średnie i w stopniu komunikatywnym znać, co najmniej jeden język (po za oczywiście językiem ojczystym).
Hotele tej kategorii muszą spełniać poniższe warunki. Pokoje z łazienką, telefonem, odbiornik telewizyjny, śniadanie w cenie noclegu, wymiana pościeli dwa razy w tygodniu, niewyszukana restauracja, mała sala spotkań, pokoje zamykane na klucz, parking dla gości hotelowych, większe pokoje.Obsługa hotelowa musi spełniać takie same standardy jak w przypadku *, ale powinna być dostępna dla indywidualnej obsługi pokoju przez 12h/dobę.
Oprócz większej przestrzeni i standardów z **, pokój powinien zawierać m.in. klimatyzację, codzienną wymianę pościeli i ręczników, sprzątanie, płatna TV, telefon. Pokoje powinny być wyciszone, restauracja dobrej klasy, siłownia, centrum odnowy, system drzwi na kartę, dwie sale konferencyjne właściwe dla organizacji szkoleń, ułatwienia dal niepełnosprawnych, parking strzeżony, pobliski postój taksówek. Obsługa do pokoju musi być dostępna do godz. 22, a jej kwalifikacje wyższe lub średnie specjalistyczne – zna przy tym 2 języki obce, w tym jeden biegle.
Hotele tej kategorii muszą posiadać wyższą klasę urządzeń i wyposażenia. Pokoje i obsługa jeszcze lepsze niż w obiektach trzygwiazdkowych, dobrze wyposażone centrum biznesowe, dużo sal konferencyjnych, dwie restauracje, bar, klub nocny, często basen, centrum odnowy, siłownia, Internet w pokojach, lokalizacja w centrum miasta, dźwiękoszczelne okna, wyciszone pokoje. Obsługa hotelowa dostępna 24h, oraz dostępna wypożyczalnia dodatkowego sprzętu i realizacja zamówień specjalnych.
Najlepszy standard, płynna różnica w stosunku do obiektów czterogwiazdkowych, profesjonalne centrum biznesowe z sekretarką, nowoczesna technika zabezpieczeń, obiekty usytuowane w ścisłym centrum miast przy centrach biznesowych, odnowę biologiczną, miejsce parkingowe dla każdego gościa hotelu, rezerwowane według numerów pokoju, fryzjer i wiele innych maksymalnie ulepszających komfort rzeczy. Oferowane pokoje (np. dwuosobowy) musi mieć co najmniej 18 metrów kwadratowych. Goście powinni mieć oddzielne wejście dla siebie oraz wydzieloną drogę dla bagażu. Hotel kategorii ***** zobowiązany jest też zapewnić: usługi dodatkowe takie jak na przykład room-service, budzenie, napoje gorące, codzienną prasę, możliwość dostarczenia kwiatów. Domeną hoteli nie tylko pięcio-, ale i czterogwiazdkowych są posiłki i napoje podawane przez całą dobę.
Hotel Burj Al Arab - Dubaj Hotel Emirates Palace - Zjednoczone Emiraty Arabskie
Hotele o wyższym niż pięciogwiazdkowy standardzie
Niewątpliwym przykładem takiego hotelu jest hotel Burj Al Arab w Dubaju oraz Hotel Emirates Palace w Abu Zabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie), które swoim gościom oferują olbrzymie, kilkusetmetrowe i kilkupiętrowe apartamenty z pozłacanymi elementami wnętrz, ze złotymi klamkami, płatkami złota na pożywieniu, osobistego kamerdynera i kucharza, pokojówkę i zespół ochroniarzy. Koszt pobytu przez jedną dobę w apartamencie tego hotelu dochodzi do kilkudziesięciu tysięcy euro od osoby. Podobnie nowo otwarty Hotel Ritz-Carlton Moscow w Moskwie wybudowany na terenie dawnego hotelu Intourist.
W Unii Europejskiej, ani tym bardziej na świecie, nie wypracowano do tej pory jednolitego systemu kategoryzacji obiektów bazy noclegowej, dlatego w różnych krajach obowiązują różne systemy kategoryzacji. Hotel któremu w jednym kraju przyznano cztery gwiazdki, w innym mógłby otrzymać zaledwie dwie gwiazdki. W niektórych krajach poddanie się kategoryzacji ma charakter obowiązkowy (np. Polska, Węgry, Belgia, Holandia, Luksemburg, Grecja, Włochy, Hiszpania), a w niektórych dobrowolny (np. Austria, Niemcy, Francja, Wielka Brytania). Są również takie kraje w których oficjalna kategoryzacja nie jest wcale prowadzona (np. Szwecja, Norwegia, Finlandia). W krajach, w których istnieje oficjalna kategoryzacja obiektów bazy noclegowej najczęściej dla określenia standardu stosuje się gwiazdki, jednak niekoniecznie najwyższy standard odpowiada pięciu gwiazdkom. We Francji funkcjonuje sześć kategorii hoteli, przy czym najniższy standard nie uzyskuje żadnej gwiazdki, a najwyższy standard oznacza się czterema gwiazdkami i literą "L".